På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

onsdag 20 november 2013

Vad har ni gjort idag?



För någon dag sedan (eller vecka) var det höstlov. Det innebär att alla tre grabbarna är hemma hela dagarna eftersom jag är föräldraledig. Torsdagen och fredagen har min man också tagit ledigt från jobbet. Vilken chans att göra det bästa av dagen, inga fasta tider att stressa för att inte komma försent till, bara ta allt i sin egen takt och umgås!

Ibland på helgerna lånar min man hem en surfplatta, nu hade vi surfplatta hela lovveckan, vilken lyx!

Veckan startar lite ovanligt med att jag har huvudvärk hela måndagen (jag brukar nästan aldrig ha huvudvärk, och när jag har det så går det över på en halvtimme-timme). Dessutom har vi inte pratat igenom vad som gäller för surfplattan på en vardag… gemensamma regler är A och O, och nu stod jag där… ”Får jag spela på datorn när han har plattan?” Egentligen har storebror bara speltid när mellanbrorsan sover. ”Pappa har sagt att det är andra regler när vi har plattan” Det är ju sant, vi har låtit båda grabbarna spela på plattan under helgdagarna. ”Mamma?” Åh huvudet dunkar. ”Får jag det? Får jag spela på datorn nu?” Jag orkade helt enkelt inte argumentera. ”OK, när han har plattan får du vara på datorn.” Det är ju inte svårt att i efterhand räkna ut hur det blev… Hela den vakna tiden var 2-åringen på plattan och när han sov var det ju vanlig speltid… Jag ansträngde mig för att överhuvudtaget orka fixa lunch till alla.
På eftermiddagen kommer pappa hem till allas förtjusning. ”Vad har ni gjort idag?” frågar han med, kan jag gissa, en viss förväntan på hur vi har tagit vara på dagen. ”Jag har spelat minecraft på datorn” ”Jaha, vad har du mer gjort då?” ”Tittat på film på datorn” (alltså youtubeklipp på andra som spelar minecraft) ”OK, men vad har du gjort mer?” ”Inget
Han anklagar inte mig såklart, men det behövs inte, jag anklagar mig själv. Jag har ofta väldigt tydliga åsikter om föräldrar som låter barn spela på datorn hela dagarna… Ouch.

Tisdagen: ingen huvudvärk. Startar dagen med ett tydligt: ”Igår hade vi lite specialregler men idag är det bara speltid som vanligt. När han vaknar stänger vi av datorerna.” Känner mig supernöjd. Bara en liten protest, men regeln accepteras. När mellanbrorsan vaknar, efter att ha sovit lunch, stängs datorerna av. ”Nu tar vi en liten lässtund tillsammans!” Jag samlar ihop dem och vi sitter i soffan och läser och tittar på bilder. Wow vilken bra mamma jag är! Inget överflödigt dataspelande och dessutom läsning!
Pappa kommer hem, möts av kramar. ”Hej mina prinsar! Har ni varit ute nåt idag?” Men hallå! Typiskt.

Onsdag: sista dagen som jag är ensam ansvarig för alla hela dagen. Det blir en lång promenad med hela gänget innan lunch, tillsammans med en god vän. Vi hinner klättra lite på stenar och ta det lugnt, njuta av dagen och den friska luften. Sedan lunch och ingen extra datatid. Perfekta dagen! Så tar man tillvara på ett höstlov.
På eftermiddagen kommer maken. ”Åh, vad skönt att vara hemma! – Vad ska vi äta ikväll?

(Jag talade iaf om, lite senare, vilken bra mamma jag var, och fick väldigt uppskattande beröm. Så det så!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar