På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

fredag 22 november 2013

Ladda, larma, lyssna...




För någon dag sedan gick jag min vanliga morgonrunda, d.v.s. lämna på skolan och sedan på förskolan och sedan hem igen (sammanlagt ca 50 min). På vägen mellan skolan och förskolan kommer jag på att mamma berättat att lillasyrran var i radion under gårdagen. Det vill jag höra, man kan ju gå in på p4 på internet. Det ska jag komma ihåg när jag kommer hem!

Snoozen på mobilen är igång, som vanligt, och ”ser till” att jag håller tiden. 08.25 piper den till och eftersom jag snart är framme är jag perfekt i tid för mellankillen som ska börja 08.30. Sedan piper det till igen… också ett ljud jag känner igen… dåligt batteri. Det måste jag komma ihåg när jag kommer hem!

För att komma ihåg tänker jag för mig själv: Ladda, lyssna. Perfekt enkel liten minnesregel.

När jag har lämnat av 2-åringen och är på väg hem snoozar mobilen igen. Jag brukar låta den snooza tills jag sätter nytt larm för hämt-tider. Nu stänger jag bara av den. Ställa in ny tid på mobilen – det måste jag komma ihåg när jag…

OK, eftersom min hjärna gärna vill ordna upp saker och ting i mönster så blir lilla minnesramsan följande: Ladda, larma, lyssna. Perfekt! Alla orden går i samma rytm, alla ord börjar på L. När jag kommer hem är det bara att ladda, larma, lyssna.

Pip-pip. Sms. Flippar upp telefonen: Nu är snart en tvätt klar. Kan du ta hand om den? Hann han lägga i en tvätt nu på morgonen? Åh vad duktig han är! (jag berömde honom för det senare och det visade sig att han laddat maskinen redan kvällen innan, och satt timer(jag visste inte ens hur man gör det) han är smart också!) Hm, nu ska vi se, hur ska den här lilla minnesgrejen passa in i mönstret? Ladda, larma, lyssna, lasta? Nej. Ladda, larma, lyssna, lyfta? Neej. (Är det här tvångstankar?) Äsch jag kommer väl ihåg det ändå.

Väl hemma sätter jag mobilen på laddning, ställer in ny tid på larmet och slår på datorn för att hitta det sparade p4-programmet. Vad duktig hon var att prata i direktsänd radio!! Hon lät skojig och allvarlig – och samtidigt intressant! När jag väl är ute på internet passar jag på att kolla mailen, rensa lite där, (ammar lillkillen, söver honom) och kikar sedan in på några favoritsidor (t.ex. bontegames) och hittar ett nytt roligt kluraspel! Kul.

Plötsligt piper mobilen igen… 10.35 snart dags att hämta storkillen… oj, jag har ju inte ens ätit frukost än. Jag slänger snabbt iordning en macka eller två och äter medan jag funderar på vad som ska ätas till lunch.

Ja, sedan hämtar jag storkillen, vi äter lunch, jag hämtar mellangrabben vid 12.30, kommer hem, lägger honom, spelar lite tillsammans med 6-åringen (ammar, blöjar, söver), fixar mellis, mellankillen vaknar, han får välling… Sedan slår det mig. Tvätten!

Ja, vad ska jag säga... det passade inte in i ramsan :/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar