På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

söndag 24 november 2013

Tänt eller släckt



För någon dag sedan när jag skulle lägga 2-åringen ville han som vanligt inte riktigt sova. Han ville framförallt inte släcka taklampan. Här skulle krävas lite moderlig pedagogik!

Jag lade ner honom i sängen, lade på täcket, gav honom nappen och… när jag skulle lägga ner gosehundarna tog jag först den ena och sade (med min lite pipiga men söta gosehundsröst) ”det måste vara släckt, så jag kan sova” Sedan tog jag den andra hunden och guppade med den mot grabben och sade (kanske lite ännu pipigare och gulligare) ”det måste vara släckt, så jag kan sova hos dig”.

Perfekt!
Inga mer protester, vi läste sagan, sjöng sångerna och sade god natt!

Efter pussen reste jag mig för att smyga mot dörren. Då hör jag (med den pipigaste och absolut gulligaste rösten någonsin) ”det måste vara tänt” och igen ”det måste vara tänt” Och jag vet, innan jag ens vänder mig om, att han håller i hundarna och guppar med dem när han pratar, på ett väldigt pedagogiskt sätt…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar