På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

lördag 23 november 2013

Morgonrutiner



Hur en vanlig dag börjar hemma i Solhuset.

6.55          Mobilen ringer. Om jag inte är vaken redan så är det bara att hoppa upp direkt. (Då har jag haft turen att hinna somna om efter tidiga morgonens amning som sker någon gång mellan halv fem och sex) Ingen tid för snooze så här dags. Signalen betyder att 6-åringen måste väckas och det kan inte skjutas på. Så inget barmhärtigt steg-för-steg-uppvaknande som annars är min naturliga rutin.
7.05          Mobilen snoozar. Nu står jag redan inne hos storkillen och han har troligen satt sig upp i sängen. –Kom nu, av med pyjamasen och kliv ur sängen. Samtidigt kommer 2-åringen ut ur sitt rum och ser storebrors dörr stå öppen. Wow det förbjudna rummet, på vid gavel. –God morgon säger jag och ger en glad och uppmuntrande men samtidigt tydlig blick som ska uppfattas som ”Vad bra att du är vaken, men du vet att du inte får gå in här”. Han kommer in. Storkillen protesterar och jag försöker med –Men kom nu då, så behöver ingen vara här inne. Han kommer ner från sängen. Jag tar mellangrabben i ena handen och storkillens kläder i andra handen.
7.15          Djungelboken börjar på Bolibompa. Storkillen ska helst ha frukosten serverad redan, annars är det hög tid nu, för han äter inte snabbt. Troligen flingor och mjölk, eller smörgås och oboy. Jag lägger kläderna bredvid honom på soffan. –Ät nu så du hinner under Djungelboken. Sedan ska mellankillen ha välling. Sedan springer jag upp och hämtar hans kläder och en blöja samt bär ner lillkillen. –Ät smörgåsen nu. Vällingen är redan uppdrucken så mellankillen ska få ny blöja. Han är inte på humör för det, men det brukar gå ganska bra efter lite –Va, är det inget i blöjan? Kom får jag se. Jo, det var kiss, då får vi byta.
7.25          Djungelboken är slut och det är halvtid på frukosten för 6-åringen, jag bedömer snabbt hur långt han har kommit och märker att han inte nått halvvägs med smörgåsen. Men nu är det Klädracet på Bolibompa. Kläderna ligger redo och nu kommer den stund på morgonen då han faktiskt skyndar sig, han slänger på sig kläderna, som faktiskt hamnar åt rätt håll, och vinner över Bolibompas programledare. –Bra gjort! Nu kan du fortsätta med smörgåsen. (Om det är en dag då min man börjar jobbet kl 8 så är han hemma tills nu och har troligen tagit ansvar för blöja till minstingen och ev. 2-åringen)
7.30          Fåret Shaun börjar. –Om du håller smörgåsen i handen så kan du ju äta hela tiden som du tittar. Under fåret Shaun ska mellankillen få på sig kläder, lillkillen ska ammas och tandborstarna ska fram och ligga redo på bordet. I farten tar jag med mig vällingflaskan ut i köket, hinner tänka en tanke på egen frukost under tiden jag sköljer ur den, men sedan är tiden borta.
7.40          Bolibompas tandborststid. Jag övervakar båda grabbarna som borstar med varierande effektivitet, men båda har iaf tandborsten i munnen.
7.45          Dinusaurietåget börjar. Det sista programmet innan vi måste gå. Nu ska allt och alla göras redo. Jag bär upp minstingen och byter blöja på honom och tar på byxor. Sedan ner och på med en extra tröja. Tandborstarna ska sköljas ur. Ryggsäcken ska packas med frukt eller matsäck beroende på dag (om det är matsäcksdag så ska det vara varm oboy och smörgås). Lillkillen läggs protesterande i vagnen, men somnar efter bara en liten stunds vaggande. Och så måste jag försöka se till att skor och jackor kommer på under tiden som Dinusaurietåget pågår.
7.55          Dinusaurietåget är slut. Dags att gå. Egentligen vill jag hinna vara ute så här dags men annars är det snabba ryck med ytterkläderna (och, ja, den stressade rösten)
8.05          Fem minuter tills förskoleklassen börjar, nu ska 6-åringen helst vara framme vid skolan, inne i korridoren och ha hängt av sig jacka och väska i skåpet. Puss och kram och ses sen.
8.15          Ingen stress längre, jag har en kvart på mig att gå till förskolan med 2-åringen. Sedan hem, äta frukost och, om lillkillen sover bra, diska lite eller tvätta innan 10.35 då det är dags att börja göra honom och mig klara föra att hämta storkillen igen.

Tack till:   Bolibompa för erat morgonprogram som passar min morgon perfekt!
                 Förskolan Duvan som låter 2-åringen börja 8.30 istället för 9.00, vilket hade varit väldigt drygt (gå hem en halvtimme och sedan gå iväg igen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar