På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

fredag 2 maj 2014

Minecraft-tårta

Storkillen har ju också fyllt år, och blivit hela 7 år nu.

Jag ville göra en speciell tårta till kompiskalaset, och bestämde mig för ett minecrafttema eftersom han tycker så mycket om minecraft.
För det första behövde tårtorna vara fyrkantiga, såklart, det var den enklaste biten.


 Sedan skulle de få rätt färg, Till Steve valde jag ofärgad mandelmassa och grön till creepern.



Jag kavlade ut mandelmassan på bakpapper... det släppte inte jättebra, så kavla ut på något annat om ni inte är skickliga med stekspaden (på plastfolie, kanske). Det finns att köpa färdigt grönt tårtlock, det passar jättebra till en creeper, men en beige variant fanns iaf inte i våran butik, så den blev att kavla själv.


Till Steves hår och mun och till creeperns ögon och mun smälte jag blockchoklad. Sedan smetade jag ut chokladen på ett bakpapper och lät det stelna litegrann. Tänk på att göra en del till räckligt lång för att täcka hela bredden på Steves huvud.

Innan chokladen stelnade helt så gjorde jag streck där jag ville kunna dela den senare. Jag gjorde hår och munnar och några fyrkantiga bitar, helt enkelt. Till Steves ögon färgade jag lite mandelmassa med blå hushållsfärg, plattade ut och skar till fyrkanter.

Om det dröjer för länge för chokladen att stelna, så lyft in hela papperet i kylen ett tag. Det gick väldigt bra att bryta loss bitarna sedan.



Och... Tada! Steve och en creeper. Man kan se min lilla mall-bild där till höger :)
7-åringen var väldigt nöjd och jag tror att de flesta kompisarna kände igen figurerna också!










2 kommentarer:

  1. HAha! superfina! du är så pysslig och pillig och duktig! :) /Mattis

    SvaraRadera
  2. mycket fina tårtor. Bra jobbat gumman

    SvaraRadera