På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

lördag 15 mars 2014

Plockepinn?



Allt som oftast följer det med pinnar eller dylikt hem när 6(snart 7)-åringen får bestämma. Vi brukar låta allt sådant få ligga ”på hans sida” utanför dörren. Det är kanske dags för en rensning snart, men å andra sidan han är så stolt över dem och han ”ska leka med dem, när det är tillräckligt många”.


På andra sidan dörren har 2(snart 3)-åringen sin sida. Där ligger det en pinne.

Jag minns ju själv hur det var när jag själv var liten. Jag samlade på stenar, snäckor, nyckelringar, kinderäggsfigurer… Jag kan säga som ett tips till alla samlare: Stenar blir väldigt tungt att samla på. Antingen får man en väldigt tung låda som inte går att flytta på eller så får man orimligt många mindre lådor. Då är ju snäckor bättre, men de får man vara lite försiktigare med. Snäckor går väldigt lätt sönder. Figurer från kinderägg håller rätt bra och väger inte mycket, men om man vill visa dem så behöver de ha någonstans att stå… och där kommer det bli väldigt dammigt efter ett tag eftersom det är väldigt krångligt och pilligt att komma åt att torka av mellan figurerna.
Det här är bara min egen erfarenhet. Nu för tiden samlar jag inte längre, men jag minns hur viktigt det var för mig då, så jag låter nog honom ha sin pinnsamling kvar.

Har ni några andra erfarenheter? Samlade ni på något som barn? Hur gick det? Har ni kvar det? Samlar ni på något nu? Skriv gärna en kommentar!!

1 kommentar:

  1. Blev (på ett annat forum) påmind om att osthål ju är en bra sak att samla på om man inte har så mycket utrymme till övers.

    SvaraRadera