På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

söndag 16 februari 2014

Tankar på en buss



När jag pluggade i Örebro, så åkte jag buss varje dag till och från universitetet. När man bara sitter där och inte har så mycket att göra hinner tankarna fara runt lite i huvudet.

En dag for mina tankar åt det här hållet:
Olika tal som ha samma summa när man adderar dem borde kunna hamna ganska nära varandra när man multiplicerar dem. Men så är det ju inte. 6x6 blir ju inte alls samma sak som 1x11 t.ex.

(När jag var barn och satt och byggde med duplo upptäckte jag detta också, men på ett barns nivå. Till duplot hade vi staketbitar. Om jag hade 8 staketbitar och byggde ihop dem 2+2+2+2 så kunde 8 djur få plats där innanför (hästar, kor). Men om jag satte ihop dem 1+3+1+3 så fick bara 6 djur plats. Samma inhägnad kunde alltså rymma olika många djur.)

Tillbaka till bussen. Jag funderade på hur stor skillnad det egentligen blir när man jämför tal som är längre eller närmre varandra, men har samma summa vid addition.
6x6= 36
5x7= 35
4x8= 32
3x9= 27
2x10= 20
1x11=11

Det roliga som jag upptäckte var mönstret på skillnaden.
36 är högst.
35 är 1 mindre
32 är 4 mindre (än 36)
27 är 9 mindre
20 är 16 mindre
… ser ni mönstret? Det är ju samma tal som när man tar
1x1= 1
2x2= 4
3x3= 9
o.s.v. 

Roligt! tyckte jag och testade runt i skallen om det fungerade på andra tal också.
8x8= 64
7x9= 63       diff 1
6x10= 60    diff 4
5x11= 55    diff 9
Det gjorde det!

Skojigt?
Tråkigt?
Knäppt?
Onödigt?
Helt totalt stört?

Kanske allt detta… men intressant är det. I alla fall tycker jag det!!

Framme! Dags att kliva av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar