På den här sidan kommer jag skriva om vad som händer i mitt liv (och vad som händer i mitt huvud). Som rubriken avslöjar så kommer jag inte posta något här varje dag, utan när jag har tid att skriva så skriver jag, och det är högst troligen inte samma dag som det jag skriver om har hänt.

måndag 28 april 2014

Sockerkaka med hjärta

Mellangrabben har fyllt 3 år. Han är fortfarande lite liten för kompiskalas, men släkten och närmsta vännerna kom på kalas så klart.

Jag fick för mig att jag skulle testa ett bakverk som jag hade sett bild på, nämligen sockerkaka med ett färgat mönster inuti som kommer fram när man skär upp den.

Jag bestämde mig för ett hjärta eftersom det är ett mönster som är enkelt att göra och enkelt att känna igen även om det inte skulle bli jätteexakta proportioner.


Först bakade jag en sockerkaka med karamellfärg i smeten så att den blev rosa. Sedan fick den åka in i ugnen nästan hela sin tid, men kanske 5-10 minuter mindre. När den hade kallnat så skar jag ut hjärtformade bitar i så stora längder som möjligt (Spillbitarna går utmärkt att äta upp).

Sedan var det dags för nästa smet, utan karamellfärg. Jag hällde i så pass att botten i formen täcktes och satte sedan ner hjärtbitarna tätt mot varandra. Man får se till att man har tillräckligt med smet för att täcka över hela de färgade bitarna. Den här sockerkakan gräddar man helt som vanligt enligt receptet.

Jag var lite nervös för hur det skulle bli när gästerna började skära upp sockerkakan, men det blev riktigt bra!

  

 
Hjärtbitarna hade åkt upp ända till toppen av kakan, men det var iaf tydligt hjärtan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar